ORGANIZACJA INTERNATU
- Budynek Internatu SOSW zlokalizowany jest w Mosinie przy ulicy Topolowej 2.
- Internat zapewnia całodobową opiekę. W dniach nauki szkolnej internat zapewnia opiekę w godzinach pozostających po zrealizowaniu przez wychowanków zajęć szkolnych. W dniach wolnych od zajęć szkolnych w czasie roku szkolnego zapewnia opiekę całodobową.
- Pobyt wychowanka w internacie jest bezpłatny.
- Rodzice ponoszą jedynie koszty wyżywienia, zgodnie z corocznie ustalanym "Regulaminem odpłatności za wyżywienie w Specjalnym Ośrodku Szkolno - Wychowawczym im. J. Korczaka w Mosinie.
- Arkusz organizacyjny internatu sporządza kierownik internatu i po akceptacji Dyrektora SOSW, jest on przekazywany do 30. kwietnia do organu prowadzącego.
- Wychowawcy internatu prowadzą dzienniki zajęć wychowawczych, dziennik dyżurów nocnych, zeszyt raportów, zeszyt wyjazdów i przyjazdów i kontaktów ze szkołą w których odnotowują liczbę wychowanków podczas dyżurów i ewentualne wydarzenia.
- W grupach wychowawczych organizuje się zajęcia mające na celu wspieranie działalności dydaktyczno - wychowawczej szkoły oraz zapewnia warunki do prawidłowego rozwoju fizycznego, udziału wychowanków w życiu społecznym i kulturalnym środowiska, organizuje wypoczynek, rekreację i rozrywkę oraz zajęcia przygotowujące wychowanków do samodzielnego życia:
- wychowawcy grup realizują statutowe zadania Ośrodka, opracowując plany pracy zgodne z programem wychowawczym i programem profilaktyki Ośrodka.
- Na dobór grupy wpływa wiek wychowanka, możliwości psychofizyczne oraz poziom dojrzałości psychofizycznej i społecznej oraz samoobsługa. Skład grupy ustalają: kierownik i wychowawcy, grup po konsultacji z psychologiem i pedagogiem.
- Liczba uczniów w grupie wychowawczej odpowiada liczbie uczniów w oddziale odpowiedniego oddziału:
- w oddziale dla uczniów z autyzmem, w tym z zespołem Aspergera – nie więcej niż 4;
- w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 4;
- w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, z wyłączeniem uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 6;
- w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu umiarkowanym lub znacznym – nie więcej niż 8;
- w oddziale dla uczniów z niepełnosprawnością intelektualną w stopniu lekkim – nie więcej niż 16;
- w oddziale zorganizowanym dla uczniów z różnymi rodzajami niepełnosprawności, o których mowa w pkt 1 i 4 – nie więcej niż 5.
- W uzasadnionych przypadkach (ciężkie schorzenie, niepełnosprawności sprzężone) dopuszcza się zatrudnienie pomocy wychowawcy w grupie, w skład której wchodzą wychowankowie niepełnosprawni intelektualnie w stopniu umiarkowanym i znacznym uczęszczający do klas programowo wyższych.
- Każda grupą wychowawczą opiekuje się dwóch wychowawców; wyznaczony przez kierownika internatu wychowawca odpowiedzialny jest za opracowywanie i prowadzenie wymaganej dokumentacji i realizacji planów – indywidualnych i grupowych.
- Bieżącą działalnością grup wychowawczych Ośrodka kieruje kierownik internatu.
- Wychowawcy internatu pracują, według planu dyżurów, który opracowuje kierownik internatu w porozumieniu z dyrektorem Ośrodka.
- W godzinach nocnych 2200 - 600 organizuje się w internacie pedagogiczne dyżury nocne. Sprawują go dwie osoby.
- W soboty i niedziele dyżur sprawuje dwóch wychowawców.
- W trakcie dyżuru nocnego wychowawca pozostaje w stałej gotowości do pomocy wychowankom, jest zobowiązany do interwencji w razie zakłócania ciszy nocnej.
Zasady rekrutacji do Internatu Ośrodka
- Wychowankiem Internatu może zostać osoba, która jest uczniem SOSW im. J. Korczaka w Mosinie.
- Przyjęcie do grupy wychowawczej następuje na pisemną prośbę rodziców, opiekunów prawnych lub skierowania sądowego.
- Wychowanek po raz pierwszy zgłasza się do grupy wychowawczej z rodzicem lub opiekunem.
- Opiekunowie dziecka zobowiązani są do odbycia rozmowy z kierownikiem W trakcie rozmowy podjęte zostaną ustalenia dotyczące: zdrowia wychowanka, dojazdów do Ośrodka (samodzielnie lub pod opieką), niezbędnego wyposażenia, form utrzymywania kontaktu z wychowawcą grupy, obowiązku naprawienia lub pokrycia kosztów naprawy szkód wyrządzonych przez ich dziecko.
- Po przeprowadzonej rozmowie wychowanek zostaje przydzielony do grupy wychowawczej, zapoznaje się z pomieszczeniami i zasadami współżycia w grupach wychowawczych.
- Ostateczną decyzję o przyjęciu wychowanka do Internatu poprzedza miesięczny pobyt próbny.
ZASADY ZAKWATEROWANIA
- Przydziału wychowanka do grupy wychowawczej dokonuje kierownik internatu po konsultacji z wychowawcami grup, psychologiem i pedagogiem.
- W przypadku przyjęcia wychowanka do internatu obowiązuje miesięczny okres adaptacyjny, po którym dyrektor, po konsultacji z zespołem osób pracujących z dzieckiem podejmuje decyzję o dalszym pobycie lub nie przyjęciu dziecka do internatu.
- Zakwaterowania wychowanków w sypialniach dokonują wychowawcy grupy.
- Przeniesienia wychowanka do innej sypialni może dokonać wychowawca grupy.
- Przeniesienia wychowanka do innej grupy wychowawczej dokonuje kierownik internatu, po uzgodnieniu z kadrą internatu oraz psychologiem i pedagogiem.
CELE I ZADANIA INTERNATU
- Zapewnienie wychowankom warunków do nauki, rozwijania zainteresowań.
- Zapewnienie całodobowej opieki nad wychowankiem,
- Zapewnienie optymalnych warunków zakwaterowania i wyżywienia,
- Troska o zdrowie i bezpieczeństwo wychowanków,
- Stworzenie warunków do uczestnictwa w kulturze oraz organizowanie kulturalnej rozrywki.
- Upowszechnianie sportu i turystyki.
Pracownicy pedagogiczni
Do zadań wychowawcy grupy należy w szczególności :
- Dbanie o bezpieczeństwo i zdrowie powierzonych mu wychowanków.
- Troszczenie się o harmonijny rozwój wychowanków.
- Szanowanie godności wychowanka oraz chronienie go przed wszelkimi formami przemocy fizycznej bądź psychicznej.
- Szanowanie myśli i przekonań światopoglądowych i religijnych wychowanka.
- Stwarzanie odpowiednich warunków do nauki, rozwijania zainteresowań wychowanka.
- Prowadzenie zajęć z zakresu samoobsługi, samorządności, turystyki, sportu i kultury dostosowane do wieku, potrzeb i zainteresowań wychowanka.
- Troska (wspólnie z wychowankami) o porządek i estetykę pomieszczeń należących do grupy i internatu.
- Realizowanie zadań planu rocznego internatu.
- Współpracowanie ze szkołą i rodzicami w zakresie postępów w nauce i zachowaniu.
- Czynne uczestniczenie w posiedzeniach Rady Pedagogicznej.
- Prowadzenie dokumentacji zgodnie z obowiązującymi przepisami.
Zasada udzielania pomocy psychologiczno – pedagogicznej
- Nauczyciele, wychowawcy, w tym wychowawcy grup wychowawczych i specjaliści prowadzący zajęcia w danym oddziale tworzą zespół opracowujący program, którego koordynatorem jest wychowawca klasy lub osoba wskazana przez dyrektora.
- Zadania zespołu z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
- dostosowanie programu i modyfikowanie go do potrzeb uczniów;
- diagnozowanie potrzeb edukacyjnych i wychowawczych uczniów;
- monitorowanie postępów uczniów;
- dokonywanie wielospecjalistycznej oceny poziomu funkcjonowania ucznia, uwzględniając diagnozę i wnioski sformułowane na jej podstawie oraz zalecenia zawarte w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego, we współpracy, w zależności od potrzeb, z poradnią psychologiczno-pedagogiczną, w tym poradnią specjalistyczną.
- Program opracowuje się na okres, na jaki zostało wydane orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego, nie dłuższy jednak niż etap edukacyjny. Program opracowuje się w terminie:
- do dnia 30 września roku szkolnego, w którym uczeń rozpoczyna od początku roku szkolnego realizowanie kształcenia w ośrodku, albo
- 30 dni od dnia przyjęcia ucznia do Ośrodka.
- Spotkania zespołu odbywają się w miarę potrzeb, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym. Dopuszcza się możliwość udziału rodzica ucznia, przedstawiciela poradni i innych specjalistów.
- Rodzice ucznia albo pełnoletni uczeń otrzymują kopię:
- wielospecjalistycznych ocen;
- programu.
Wychowankowie internatu
Wychowanek ma prawo do :
- Właściwie zorganizowanego nauczania , wychowania i opieki.
- Rozwoju we własnym tempie.
- Zwracania się do wszystkich pracowników ośrodka ze swoimi problemami i uzyskiwaniu pomocy w ich rozwiązywaniu.
- Szacunku i życzliwego traktowania.
- Rozwijania zainteresowań poprzez udział w kołach zainteresowań.
- Opieki i pomocy przed wszelkimi formami przemocy fizycznej lub psychicznej od wszystkich pracowników Ośrodka.
- Poszanowania własnej godności i dyskrecji w sprawach osobistych i rodzinnych.
- Udziału w życiu społecznym i kulturalnym w integracji ze środowiskiem
- Ochrony zdrowia.
Wychowanek ma obowiązek :
- Sumiennie wywiązywać się z obowiązków szkolnych, wykorzystywać jak najlepiej czas i warunki do nauki.
- Okazywać szacunek nauczycielom, wychowawcom, pracownikom Ośrodka, osobom starszym itp..
- Przybywania do szkoły (internatu) w niedzielę wieczorem lub w poniedziałek przed godziną 8.00. W wyjątkowych sytuacjach dopuszczalne jest stawianie się w internacie do godz.10.00.
- Stwarzać atmosferę wzajemnej życzliwości, pomagać słabszym, opiekować się młodszymi i mniej sprawnymi, przeciwdziałać wszelkim przejawom przemocy, brutalności, zarozumialstwu, zapobiegać plotkarstwu.
- Szanować mienie społeczne internatu oraz kolegów i pracowników ośrodka oraz zwracać koszty celowych zniszczeń.
- Wychowanek ma obowiązek na prośbę wychowawcy pokazać zawartość torby i szaf w dniu wyjazdu z internatu lub w innych uzasadnionych okolicznościach.
- Przestrzegać porządku, dbać o ład i estetykę w pomieszczeniach internatu.
- Dbać o zdrowie i bezpieczeństwo swoje i kolegów
- Przestrzegać zasad higieny osobistej, dbać o estetykę ubioru.
- Dbać o kulturę języka.
- Przestrzegać ciszę nocną od godz.22.00 do 6.30
- Punktualnie wracać z wyjazdów do domu.
- Przestrzegania rozkładu dnia w internacie,
- Podporządkować się decyzjom dyrekcji, wychowawców i nauczycieli.
W internacie obowiązują zakazy:
- Picia alkoholu, palenia papierosów, stosowania innych używek (środków odurzających, narkotyków itp.) oraz posiadania w/w używek.
- Niszczenia mienia internatu.
- Używania siły fizycznej w stosunku do wychowanków, pracowników internatu.
- Znęcania psychicznego nad innymi wychowankami.
- Przywłaszczania sobie mienia internatu, kolegów, pracowników.
- Przebywanie poza terenem internatu bez zgody wychowawcy.
- Przebywania w internacie w czasie zajęć lekcyjnych i warsztatowych.
- Używania telefonów komórkowych w sposób niezgodny z obowiązującą procedurą.
- Wychowanek ma obowiązek naprawienia wyrządzonych szkód materialnych na własny koszt. Termin realizacji naprawy szkody Kierownik ustala indywidualnie.
Wyróżnienia, nagrody i kary.
Za wzorową i przykładną postawę, za szczególne osiągnięcia w nauce, za szczególne zaangażowanie w zajęciach - uczeń może być wyróżniony :
- Pochwałą wychowawcy grupy.
- Pochwałą grupy internatowej wobec całego internatu.
- Pochwałą dyrektora internatu na apelu.
- Pochwałą dyrektora Ośrodka wobec wszystkich uczniów.
- Listem pochwalnym wystosowanym przez dyrekcję do rodziców.
- Nagrodą rzeczową.
- Całkowitym lub częściowym zwolnieniem z odpłatności indywidualnej za udział w imprezie lub wycieczce.
Za postępowanie niezgodne Regulaminem Internatu wychowanek może być ukarany :
- Upomnieniem wychowawcy w indywidualnej rozmowie.
- Upomnieniem wychowawcy wobec grupy.
- Obniżeniem oceny zachowania.
- Upomnieniem lub naganą dyrektora Ośrodka w indywidualnej rozmowie.
- Upomnieniem lub naganą dyrektora Ośrodka na apelu wobec wszystkich uczniów.
- Wstrzymaniem prawa do samodzielnych wyjazdów.
- Ustnym lub pisemnym powiadomieniem rodziców o nagannym zachowaniu.
- Powiadomieniem policji.
- Zawieszeniem w prawach wychowanka internatu (na czas określony lub na stałe).